Twitter Facebook

Bemutatók (2015. október 2-8.)


2015. október 1., 19:07

Míg a Radnóti Színház a Lear királlyal, a Csokonai Nemzeti Színház A magyar Fausttal, a Pinceszínház Tasnádi István Finitójával és a Budapest Bábszínház a Nyúl Péterrel most kezdi az évadot, Miskolc már a harmadik bemutatóját jegyzi a Ványa bácsival, ahogy – ha a nyarat is ideszámítjuk – az Orlai Produkció is a harmadiknál jár a Száll a kakukk fészkére című előadással.

Nyúl Péter // Budapest Bábszínház // október 2. 15 óra

A Boribon és Annipanni alkotói (Ellinger Edina rendező, Lisztopád Krisztina tervező és Tallér Zsófia zeneszerző) ezúttal Beatrix Potter állatmeséiből készítenek előadást az óvodás és kisiskolás közönségnek. Pallai Mara meséli el a történeteket, amelyeket Márkus Sándor, Hoffer Károly, Juhász Ibolya, Karádi Borbála, Semjén Nóra, Rusz Judit és Kemény István játszanak el.

Images_29153
Fotó: Budapest Bábszínház
Nyúl Péter

A színlap leírása szerint: Nyúl Péterrel mindig történik valami. Mágnesként vonzza a bajt, a galibát. Mesénk kezdetén – Nyúlmama határozott tiltása ellenére – átszökik a szomszéd Gergelyfi bácsi veteményeskertjébe, ahol nem várt találkozások és hihetetlen kalandok várnak rá. A több évet felölelő történetben Péter testvérei felnőnek és családot alapítanak, de vajon a rosszcsont nyúlfinak benő valaha a feje lágya? (Nem.) Vajon felnőttként is épp olyan lesz, mint gyerekként? (Persze. Sőt.)

Az előadást októberben még 11-én délután, valamint 12-én, 13-án, 24-én és 31-én délelőtt játsszák a Budapest Bábszínházban.

A magyar Faust // Csokonai Nemzeti Színház, Debrecen // október 2. 19 óra

Orbán János Dénes művét, amely Hatvani István, egy elhíresült debreceni doktor életét emlegeti fel, Árkosi Árpád állítja színpadra. A főhőst Mészáros Tibor alakítja, partnerei többek között Miske László, Varga Klári, Mercs János és Szakács Hajnalka.

Images_29163
Fotó: Éder Vera
A magyar Faust - Mészáros Tibor (középen)

Orbán János Dénes művében Hatvani professzor Kelet-Közép-Európa nagy tudású és sajátosan magyar stílű Faustjaként megköti ugyan az alkut Mefisztóval, de a lelkét nem adja el. A nyakas, magyar Faust és Mefisztó szellemi birkózása pokolfajzatok és angyalok, boszorkányok, szellemek, garabonciások és cívispolgárok közt játszódik a mennyben és a pokolban, Bázelben és Pozsonyban, de főleg Debrecenben, 1749-ben és 1786-ban – olvasható az előadás ismertetőjében.

Az előadást a premiert követően, októberben még 3-án, 5-én, 6-án és 8-án játsszák a Csokonai Nemzeti Színházban.

Ványa bácsi // Miskolci Nemzeti Színház // október 3. 19 óra

Csehov drámáját Szőcs Artúr állítja színpadra Slárku Anett dramaturg közreműködésével – kizárólag felnőtt nézők számára. A főbb szerepekben Simon Zoltánt, Czakó Juliannát, Szabó Irént, Cseh Juditot és Molnár Áront láthatják az érdeklődők.

Images_29155

Mindnyájan keressük és elveszítjük önmagunkat, ahogyan Ványa. Álmodozunk, jobbat remélünk, mint Asztrov. Másokból élünk, mint Szerebrjakov. Kapzsin szeretjük a tükörképünket mások szemében, mint Jelena. Szenvedünk a kölcsönös megértés hiányától, és türelmesen viseljük keresztünket, mint Szonja. Elképzeljük a múltat, a jövőt, amikor az emberek boldogabban éltek és boldogabban fognak élni. Mi változott azóta? Semmi – áll a színlapon.

Az előadás a bemutatót követően, októberben még 7-én és 8-án látható.

Finito // Pinceszínház, Budapest // október 3. 19 óra

Tasnádi István verses szatíráját Tasnádi Csaba rendezi. A főszerepet Bajomi Nagy György alakítja, aki a Városmajori Színházi Szemlén a legjobb férfi főszereplő díját nyerte el. Partnerei többek között Györgyi Anna, Szabó Éva, Felhőfi-Kiss László és Kocsó Gábor lesznek.

Images_29164
Finito

A színlapon a következő olvasható: Gáspár 44 éves, nagyábrándi, egykori húsüzemi dolgozó. Nincs már életkedve, bezárkózott a kertvégi budiba. Ha már az életével nincs mit nyernie a falunak, hát a vesztét akarják, a szenzációra még az országos bulvármédia is kivonul. Kinek mennyit ér meg a halála? Kacagtató és legalább ennyire elgondolkoztató szatíra, egyedi, barokkos verselésben előadva.

Az előadás októberben még 4-én délután, valamint 8-án és 17-én este látható a Pinceszínházban.

Lear király // Radnóti Színház, Budapest // október 4. 19 óra

A Platonov után már a második előadását rendezi a nagymező utcai teátrumban Alföldi Róbert. Dramaturgként Vörös Róbert, díszlettervezőként Menczel Róbert, jelmeztervezőként pedig Zöldy Z Gergely a munkatársai. Az előadás címszerepét László Zsolt alakítja, aki mellett olyan színészek lépnek színpadra, mint Kováts Adél, a színház leendő igazgatója, Szávai Viktória, Gazsó György, Rétfalvi Tamás, Andrusko Marcella és Adorjáni Bálint.

Images_29162
Fotó: Toldy Miklós
Lear király - László Zsolt

Van, aki a szenvedésben tisztul meg, van, aki attól lesz bölcs, hogy megbolondul, és van, aki attól kezd látni, hogy megvakul. A sarkaiból kifordult világ látomása, a kizökkent idő tragédiája a Lear. Shakespeare egy ősi kelta monda nyomán – a széthulló család, a gyermeki hálátlanság történetén túl – gonosz és jó végletes, kozmikus harcát tárta elénk megmutatva, hogy milyen az ember, ha szembesülni kényszerül önmagával és tettei következményeivel – olvasható a színlapon.

Az előadás a bemutatót követően, októberben még 6-án, 15-én, 21-én látható a Radnóti Színházban.

Száll a kakukk fészkére // Orlai Produkció – Belvárosi Színház, Budapest // október 7. 19 óra

A Ken Kesey regényéből készült színpadi adaptációt Znamenák István állítja színpadra, Zöldy Gergely fordításában. Az előadás főbb szerepeit Szabó Kimmel Tamás, Kocsis Pál, Péterfy Bori, Makranczi Zalán, Nagy Dániel Viktor és Csémy Balázs alakítják.

Images_29165
Száll a kakukk fészkére (próbafotó) - Szabó Kimmel Tamás és Nagy Dániel Viktor

McMurphy, a zabolázhatatlan elítélt elmezavart szimulálva a börtönből átköltözik az elmegyógyintézetbe, hogy rabságát egy fokkal kíméletesebb körülmények között tölthesse le. Nem számít rá, hogy Ratched főnővér személyében rafináltabb zsarnokkal kerül össze, mint eddigi életében bárhol, bármikor. Nem marad más számára, mint a humor, hogy felvegye a harcot az elfogadhatatlanul, de olajozottan működő embergyár ellen. Meg kell találnia az emberi kapcsolatot a módszeresen elembertelenített ápoltakkal. Talán akkor sikerülhet… – olvasható az előadás felvezetőjében.

Az előadást októberben még 8-án, 10-én és 25-én láthatják az érdeklődők a Belvárosi Színházban.

Címkék

Belvárosi Színház Budapest Bábszínház Csokonai Nemzeti Színház Miskolci Nemzeti Színház Orlai Produkció Pinceszínház Radnóti Színház

3 hozzászólás

Tóth Ágnes csaknem 4 éve

Október 2. Kaposvár Csiky Gergely Színház – Conor Mcpherson: A gát (Stúdió előadás)
Ez miért maradt ki?

7óra7 csaknem 4 éve

Kedves Ágnes!

Ezzel a hetente megjelenő válogatásunkkal egy keresztmetszetet szeretnénk adni az adott heti premierekből. Több olyan, már-már objektívnek tűnő szempont mellett, mint hogy 4-6 előadás legyen benne, lehetőség szerint a színházi műhelyek megoszlása egyenletes legyen, és egyik se legyen túlreprezentálva, vagy hogy a felnőtteknek szánt előadások mellett a fiatalabb korosztályok számára is ajánljunk, ez óhatatlanul egy szubjektív válogatás.

Mi ezen a héten ezt a hat premiert fontosabbnak, izgalmasabbnak ítéltük, mint A gát kaposvári bemutatóját. Ami nem azt jelenti, hogy ne kívánnánk Bérczes Lászlónak és alkotótársainak éppen úgy sikert, mint az általunk összeállított premiereknek – és persze ezeken a sikereken keresztül minden egyes nézőnek kiváló előadásokat.

FeHér ElepHánt csaknem 4 éve

FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu
FINITO—-Tasnádi Csaba—-Pinceszínház
Barátságos hely ez a Pinceszínház, jó színészek, nézőbarát előadások, melyek hosszú sorából igencsak kiemelkedik Tasnádi Csaba mostani rendezése, humora, lendülete és a nagyszerű társulat összjátéka megüti a legendás Örkény-ősbemutató szintjét. Tasnádi István rímes alexandrinusai magától értetődő természetességgel szólnak, pátoszos ritmusuk komi-
kusan kontrasztál a vulgáris tartalommal.
Időmértékes sorok a budi mélyéből: Bajomi Nagy György már első megszólalásától emblematikus középpontja a cselekménynek. Az erdmani öngyilkosság fenyegetése tettre szólítja Felhőfi-Kiss László Polgármestert, akin kissé nagy a hivatali kabát, Molnár Csaba elegánsan pszichologizáló Rendőrőrnagyát és Misi szomszédot, kinek sövényvágó buzgalmánál csak erotikus étvágya nagyobb.
Az Anyós, Szabó Éva mellett Blondinné szerepében Györgyi Anna drámai erővel rajzolja meg személyiségfejlődésének ívét a beletörődéstől, a menekülési kísérleten át, a gyilkos indulatig. Az első rész bombameglepetése Balázsovits Edit, parádésan parodizálja Tigris
Niki bukófélben levő popsztár vészesen buta közönségességét.
Tasnádi Csaba rendezése a komikum minden lehetőségét kihasználja, szépen sorjáznak az árnyaltan kidolgozott szituációk, a poénok viharzása nem csorbítja a karakterek hitelességét. Kedvek Richárd média-sztárja rutinosan pózol, közben akkurátusan gyalázza asszisztensét, Juhász Réká-t. Briliáns epizódban remekel a régen áhított Kocsó Gábor, liluló fejjel skandálja dilettánsan fűzfapoétikus klapanciáit. Fürge operatőrként, néhány replikájával tűnik ki a még egyetemista Georgita Máté.
Az egyre nagyobb Bajomi Nagy Györggyel az élen, a lassan már kortárs klasszikussá nemesedő Tasnádi István opusz ragyogó előadásban arat a ujjongó sikert a Török Pál-utcában.

FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

SZÁLL A KAKUKK FÉSZKÉRE—-Znamenák István—-Orlai—-Belvárosi Színház

A Hair megérdemelt sikere után Orlai Tibor Belvárossi Színház-a újabb komoly kihívással néz szembe. Ismét egy legendás film emlékével kell konfrontálódni, bízvást kijelenthetjük,hogy Znamenák István vezetésével az együttes győztesen állja az összehasonlítást.
Már a díszletkép, szintén a rendező munkája, szűkössége ellenére alkalmas tere a zártosztályi cselekménynek. A jómodorral álcázott diktatórikus rendet McMurphy, Szabó Kimmel Tamás szikrázó sodrású belépője töri meg. A keménykötésű vagány kártyacsatáival anyagi, célzatos szavaival
ellenállásra kész gondolati függőségbe vonzza az akaratgyenge, identitászavaros ápoltakat.
A hatalmat Rachid Főnéni képviseli, Péterfy Bori erőtlen jellegtelensége azonban nem elég hatásos ellenpontja az egyre jobban beérő ifjú színész formátumos figurájának.
A szituációk felépítésében, a tempó avatott moderálásában, a dialógusok értelmezésében egyaránt példásan kitűnő Znamenák István rendezése. Minden poén ül, a térbeli mozgások pontosan komponáltak, a nagy és a kis szerepek is megkapják a karakter felrajzolásának lehetőségét. Mintha a
hajdani kaposvári színházban volnánk!

Boros Anna a pedáns ridegség világában a barátságos szeretet mosolyát
villantja fel, Pálya Pompónia bruegheli arcú, gépesített múmia, hogy aztán néhány percen belül, hajlotthátú ápolónő-bábból sugárzó erotikájú éjszakai pillangóvá váljon.
Csémy Balázs katatonná sokkolt ápoltja, Keresztény Tamás grafománja kitűnő, hajdani felejthetetlen alakítását, Zsótér Adrienne Lecouvreure-jének Michonnet játékmesterét idézi orvosként Makranczy Zalán. Emlékezetes Róbert Gábor lelkes eratománja, Formán Bálint mindenttudó impotenciája és a mindenhol alakokat vizionáló Nagy Dániel Viktor.
A betegek mindegyikére jellemző, hogy kevés szóval, annál erősebb belső átlényegüléssel hozzák hálás szerepeiket. Egészen lenyűgöző Jéger Zsombor Billyje, az anyai függőséget levetni képtelen, rémületében a halálba menekülő, beszédhibás örök kamasza.
Szűkszavúságban versenyezhet velük az Indián, Kocsis Pál a megfélemlítettség tompaságából, az ikonná váló felmutató kézen át jut el az őserejére ébredő, öntudatát visszanyert gigászi Törzsfőnök atlaszi tettéig. A nagyszerű együttes még gumibottal, seprűnyéllel, ágytálakkal és kacsákkal kivitelezett kamarakoncertre is képes, kontrasztálva a végkifejlet tragikumát.
Znamenák István mesteri rendezésében a Szabó Kimmel Tamás vezette társulat újabb kiváló produkcióval gazdagítja Belvárosi Színház fényes repertoárját.